Ustawienie i oświetlenie martwej natury. Kontynuując temat rozpoczęty w poprzednim artykule o martwej naturze. Dowiedzieliśmy się tam co warto ustawić w martwej naturze, skąd czerpać pomysły i jak znajdować elementy modelu. W tym artykule zajmiemy się ustawieniem modelu i jego oświetleniem. Najprostrzym bodaj sposobem na uzyskanie ciekawej kompozycji jest ustawienie dwu przeciwstawnych sobie obiektów, z czego jeden z nich w kilku egzemplarzach (np. kilka kasztanów, kilka piór, kilka kartek
Martwa natura to jeden z najczęściej wykorzystywanych tematów w sztuce. Pojawia się już w starożytności, jednak pierwszą martwą naturę potraktowaną jako samodzielny temat namalował w 1504 Jacopo de' Barbari. Jako gatunek odrębny rozwinęłą się w Holadii w XVII w i zwojowała całą europę zachodnią. Dziś ten rodzaj kompozycji w malarstwie czy rysunku służy przede wszystkim nauce i ćwiczeniom dla adeptów szkół plastycznych i akademii na całym świecie. Martwa natura stanowi świetne ćwiczenie dla
Odpowiednie stanowisko robocze to bardzo ważny element naszej pracy. Jeżeli nie zapewnimy sobie odpowiedniego miejsca, praca nad rysunkiem może stać się bardzo utrudniona. Bazując na doświadczeniach naszej szkoły rysunku zaprezentujemy w tym artykule najlepsze rozwiązania. Wiele razy spotkałem się z sytuacją gdzie uczestnik zajęć w naszej szkole rysunku skarżył się na to iż w domu nie potrafi tak dobrze rysować jak w pracowni. Widziałem też wiele prac domowych które wprost dramatycznie
Artykuł kieruję głównie do osób początkujących, by ułatwić Wam postrzeganie siebie, swoich możliwości i dokonań na tle tego co wydaje się "ładne". Warto jest rozpocząć ten tekst od stwierdzenia, że osoby nie zaangażowane plastycznie lub początkujące zdecydowanie inaczej odbierają wartość plastyczną i merytoryczną prac niż osoby z doświadczeniem twórczym. Dobrym przykładem jest facebook gdzie świetne warsztatowo martwe natury czy postaci, "wyciągniete" z najlepiej punktowanych teczek na



